Sme Vám k dispozícii.. PROsetup.sk

  lepší šoférsky zážitok

Čo je individuálne ladený podvozok ?

..nastavený podľa:
  • najčastejšieho zaťaženia auta   (pasažieri+palivo+batožina)
  • najčastejšej dĺžky trasy a použitia   (mesto/okres/diaľnica/offroad/race:kopec,šprint,slalom,okruh)
  • aktuálneho obutia   (výška profilu gúm, priemer diskov)
  • zručnosti, preferencií  (profi/hobby jazdec/civil, defenzívny/agresívny, štýl jazdy)

..výsledkom je:
  • Vyššie pohodlie   (subjektívny komfort jazdy, vyššia účinnosť tlmenia)
  • nižšie náklady   (menšie opotrebenie pneu,spojky,bŕzd,zavesenia;nižšia spotreba)
  • lepšia manévrovateľnosť
  • plynulejšia jazda
  • lepšia predvídateľnosť reakcií vo vyšších rýchlostiach, komplikovaných zákrutách a situáciách
  • nižšia servisná náročnosť
.. pre bezpečný návrat.
Dostanete tiež:
  • prehľadný súpis finálnych hodnôt nastavenia
  • vrátane špecifických situácií (napr.plné zaťaženie)
  • tip pre ďaľšie užitočné modifikácie
  • tip ako zjednodušiť údržbu

Ako sa takéto vyladenie dosiahne?

  • »  vyladením tlaku - optimálne"horúce" tlaky za jazdy =› lepší komfort, životnosť zavesenia,gúm, odpor riadenia,
    čiastočne i geometria a tým zatáčanie,akcelerácia, intenz.brzdenie,jazda do svahu.
  • »  vyladením geometrie - zbiehavostí..odstránením asymetrií,nadmerných trení, zlepšenie citu v brzdách a riadení.
    odklonov..lepšie správanie v zákrute. Vyladenie pozitívne ovplyvní aj spotrebu,životnosť gúm,bŕzd.
  • »  dokonalejšou korekciou odklonov..pre dynamické(športové) požiadavky, top agilitu, vyššie úrovne gripu a
    uhlové rýchlosti, menší náklon. (bez nutnosti pritvrd.podvozku)
  • »  zladením(parametrov) pneu|diskov - separátne pre prednú/zadnú nápravu. Množstvo kombinácií =› optimálne riešenie.
    Šírka disku: 55.566.577.588.599.51010.511 
    Šírka pneu: 165
    175
    175
    185
    185
    195
    195
    205
    205
    215
    215
    225
    225
    235
    235
    245
    245
    255
    255
    265
    265
    275
    275
    285
    285
    295
    ...leto
    ...zima
  • »  úpravou bŕzd - zmena pozdĺž.rozloženia brzd.tlaku =› lepšie brzdenie v zákrute.
  • »  úpravou sania/výfuku - zväčša jednoduchá(svojpomocná) výmena =› lepšia točivosť.
  • »  výmenou kvapalín za vhodnejšie. Výber špecifikácie olejov čo najvhodnejších; nahradenie priemerných/opotrebených prevod.olejov za novšie, so širším rozsahom teplôt. (možné aj pre riadenie,brzdy)
  • »  adaptabilným prepínaním charakteristiky elektron.plynu =› lepšia plynulosť vytáčania motora, reakcií na plyn.pedál, spotreba,
    dávkovanie plynu v nízkych..stredných otáčkach, plynulosť radenia, pohýňania a parkovania.
  • »  úpravou sedenia,pedálov,obuvi.

^..posuň ma vyššie.. Kritériá pre „šoférovaciu„ obuv ?

Prečo chcieť doladený podvozok?

Sériové autá sú nastavené pre „univerzálneho vodiča”, ale nielen to. Priority výrobcu sú jednoducho úplne iné: legislatíva, náklady, požiadavky kľúč.trhov (napr.USA,arábia), správanie pri max.zaťažení, nižšie riziko reklamácií, apod. Užívateľ naopak dáva dôraz: na komfort, reálnu spotrebu, dôveru v riadenie, dobre kontrolovateľnú dynamiku a predvídateľné správanie. Preto, je výhodné individuálne „vypilovať” nastavenie - pre lepšie chovanie v zákrutách, komfort, spotrebu, dynamiku a väčšiu bezpečnostnú rezervu.
Aj zručnosť každého vodiča je iná.. štýl jazdy môže slabiny auta zosíliť, alebo pomáhať tlmiť. Tu sa tiež dá pomôcť.

Fabrický setup je predsa najlepší.. alebo?

Fabrické odporúčanie napr.tlakov gúm, nerešpektuje optimálne hodnoty (pre tuhosť,geometriu) za jazdy; je často nepochopiteľne extrémne odlišné pre konkrétnu motorizáciu alebo obutie, a nerešpektuje ani optimum pre danú hmotnosť auta.
Fabrická geometria spravidla výrazne 'brzdí(pluhuje)' pohyb auta, negatívne vplýva na oblasť riadenia, bŕzd a dynamiky. Všetko dohromady uberá
z komfortu(gripu), životnosti, jazdného zážitku. Preto kvalitatívna zmena je ozajstným prínosom.

Nie je to pre mňa zbytočné, pre bežnú cestnú premávku?

Individuálne nastavenie nie je len pre profíkov, AMATÉRI HO VYUŽIJÚ OMNOHO VIAC – aby boli schopní ďalej rozvíjať svoje zručnosti, alebo si proste len uľahčiť a užívať jazdu.

Ladené nastavenie pre profesionálov, tak pre amatérov.

Nestratím záruku?

Všetky odporúčané korekcie sa nachádzajú v rámci tolerancií schválených výrobcom pre daný parameter. Výsledný'posun' voči sériovým hodnotám je u niektorých áut malý, niekde väčší.  Zavisí tiež od ochoty majiteľa prispôsobiť sa novému správaniu auta...je potrebná určitá 'adaptačná' fáza (i keď k lepšiemu).
U závodných vozidiel je možné ísť niektorým parametrom i 'mimo' (napr.odklonmi vpredu u McPhersonu), ak by to pre danú situáciu bolo prínosné. Obecne ale odporúčané nastavenia sú stále hodne 'kompromisné', aby majiteľa nelimitovali v pestrom používaní. Aby brali do úvahy aj životnosť komponentov apod. Čím je presnejšie vyšpecifikovaný spôsob užívania auta, tým lepší je výsledok.

Nedostanem sa do nepredvídateľnej situácie?

odporúčania sledujú práve cieľ zvýšiť bezpečnostné rezervy. Najmä u výraznejších zmien je každý vopred oboznámený s tým ako sa zmení správanie vozidla v určitej situácii. Je však potrebné si uvedomiť, zapamätať/natrénovať v praxi (získať vlastnú skúsenosť) a samozrejme správať sa adekvátne. (keďže napr.limit sa v určitej situácii posunul, ale nezmizol)
Určité situácie je možné vopred cielene natrénovať.

... ide doladiť. Aj bežné autá...

Na aké autá je setup dostupný?

Nie je obmedzenie pre značku, modely alebo spôsob pohonu.
Každý výrobca používa určité pre neho tradičné základné nastavenie (ktorému je prispôsobená kinematika zavesenia náprav, pruženie,atď.)
Niekde je tento základ lepší, niekde dobré vyladenie dokáže skutočne „premeniť” auto.  Do ladenia setupu sa zahŕňa i druh náhonu..
(predo-,zadokolka,4x4,diferenciály)..keďže majú dopad na dynamickú zmenu geometrie, zaťaženia, a tým výrazne na správanie auta.

^..posuň ma vyššie..

Špecifiká náhonu

platí,že predokolka je automaticky nedotáčavá ?, zadokolka pretáčavá? a 4kolka najbezpečnejšia? Nie vždy.
Väčšina moderných zadokoliek je silne nedotáčavá, 4kolka môže byť vyslovene záludná, a dobre nastavená predokolka môže i v ťažkých podmienkach jazdiť veľmi neutrálne a byť súčasne šoférsky atraktívna.

Nielen vzhľad.. i tech.parametre musia štimovať:)
Tlak v pneumatikách
...má zásadný vplyv na jazdu, keďže určuje "postoj" kolesa voči vozovke
(=nepriamo ovplyvňuje geometriu). Zároveň mení okamžitú tuhosť a svetlú výšku náprav. Dôležité nie sú anitak absolútne hodnoty, skôr pomer medzi prednou a zadnou nápravou
...ten určuje správanie v nájazde/výjazde zo zákruty, pri prudšej akcelerácii,brzdení, určuje mieru komfortu, i to ako (ne)rovnomerne sa zohrejú gumy.
Cieľom opatrení je jednak naladiť čo najoptimálnejší a najvšestrannejší setup, ktorý sa následne čo najmenej dynamicky (vplyvom vonkajších vplyvov) mení.
(..čo prináša množstvo výhod.)

Rozloženie hmotnosti

platí..že rozdelenie 50:50 je ideál?  V praxi skôr predvídatelnejšiu ovládateľnosť zabezpečí mierne ťažší predok.
Dodá lepšiu smerovú stabilitu, lepšiu priľnavosť prednej viac namáhanej nápravy, bezpečnejšie správanie vo vyšších rýchlostiach (viac prítlaku), a menší 'výkmit' zadnej časti.
pozn.:u kombíkov majúcich relatívne ťažší zadok síce môže na klzkom povrchu trochu viac'utekať', udeje sa to však v nižšej rýchlosti a oveľa čitateľnejšie. (ako u krátkeho auta) To je pre mnohých šoférov vhodnejšie. Charakter tohto správania je možné dobre korigovať ladením tlakov(geometrie|gúm).

preferujete

STABILITU - budete spokojnejší s autom:
ťažším vzadu, viac tvrdším, mierne nedotáčavým, stabilným pri brzdení,priľnavejšími pneumatikami.
AGILITU - budete spokojnejší s autom:
ľahším vzadu, mäkkším, neutrálnym/ľahko pretáčavým, vyššími/menej priľnavými pneu.
...nastavenie auta je ideálne prispôsobiť aktuálnym preferenciám.
S rastom schopností je ho možné adaptovať.

 

Akú pokročilú techniku používať v bežnej praxi?

techniku 'päta-špička'(..simultánne brzdenie s podradzovaním)
..šetrí spojku,synchróny,brzdy,gumy, zabezpečuje bezpečný prejazd zákrut.(najmä na klzku)
Funguje u manuálnych prevodoviek.
 (pokiaľ je príliš náročná.. vyberte si skôr dvojspojku/CVT/automat alebo prevodovku s funkciou REV-MATCH)

Čo Vás zaujíma ? ...napíšte mi.. ››› spytajsa@proSetup.sk

...praktický kútik: ››› tipy pre Vás.

^..posuň ma vyššie..