Čo je individuálne ladený podvozok?
✔ Zbavený deficitov: necitlivé riadenie, nedotáčavosť, omeškané reakcie, rýchle dratie gúm/bŕzd
✔ vylepšený v ovládateľnosti (spätnej väzbe/agilite), pružnosti, dávkovateľnosti, komforte
zohľadňujúc:- najčastejšie zaťaženie auta (pasažieri+palivo+batožina)
- dĺžku cesty, použitie (daily/víkendovka/race:slalom,rally,kopec,šprint,drift)
- dostupné obutie (najmä model,výška profilu gúm,priemer diskov)
- preferenciu (agresívny/plynulý štýl jazdy)
..výsledkom je:
- Vyššie pohodlie (subjektívny komfort jazdy, vyššia účinnosť tlmenia)
- nižšie náklady (menšie opotrebenie gúm,spojky,bŕzd,zavesenia;nižšia spotreba)
- dynamickejšia jazda
- lepšia manévrovateľnosť
- lepšia predvídateľnosť reakcií vo vyšších rýchlostiach, komplikovaných zákrutách a situáciách
- nižšia servisná náročnosť

Dostaneš tiež:
- + prehľadný súpis finálnych hodnôt nastavenia
- + vrátane špecifických situácií (napr.plné zaťaženie)
- + tipy pre ďaľšie užitočné modifikácie
- + tipy ako zjednodušiť údržbu
Čo všetko ladenie môže zahŕňať?
- » vyladenie geometrie - a)zbiehavostí...odstránenie asymetrií,nadmerných trení, zlepšenie citu v brzdách a riadení,
b)odklonov...pre lepšie správanie v zákrute.(+lepšiu spotrebu, životnosť gúm,bŕzd) - » dokonalejšia korekcia odklonu..pre dynamické(športové) požiadavky, top agilitu, vyššie úrovne gripu a
uhlové rýchlosti, menší náklon.(i pri mäkkšom podvozku) - » zladenie(parametrov) pneu+diskov - pre prednú i zadnú nápravu.
Správna kombinácia =› optimálne riešenie.
Šírka disku: 5” 5.5” 6” 6.5” 7” 7.5” 8” 8.5” 9” 9.5” 10” 10.5” 11” Šírka pneu: 175
165185
175195
185205
195215
205
195225
215
205235
225
215245
235
225255
245
235265
255
245275
265
255285
275
265295
285
275najmä na zimu
optimum na leto
max.pre šport - » vyladenie tlakov pneu = optimálne"horúce tlaky"=› lepší komfort, odpor riadenia,
životnosť zavesenia, gúm, lepšia akcelerácia,zatáčanie v svahu,nábeh bŕzd. - » modifikácia priebehu plyn.pedálu =› lepšia plynulosť vytáčania motora, živšia&jemnejšia reakcia na stlačenie,
lepšia spotreba,dávkovanie v nízkych..stredných otáčkach,plynulosť radenia a pohýňania. - » výmena kvapalín za vhodnejšie. Odporúčanie aditív a špecifikácie,značky olejov
s nižším trením a širším rozsahom teplôt.(vyššia kvalita mazania) - » úprava sania/výfuku - zväčša jednoduchá(svojpomocná) výmena =› lepšia točivosť.
- » úprava bŕzd - zmena pozdĺž.rozloženia brzd.tlaku =› lepšie brzdenie v zákrute.
- » úprava sedenia,pedálov.
- » u športového podvozku...
vyladenie výšok +optimálny predklon =› lepšia aerodynamika, priechodnosť, nástup brzdenia, grip pri akcelerácii. - » vyladenie tuhostí pružín,tlmičov,stabilizátorov =› odstránenie nedotáčavosti, lepšia kontrola v šmyku,
priľnavosť na hrboľatom povrchu, plynulosť pohybu.


Nie je to pre mňa zbytočné, pre bežnú cestnú premávku?
Individuálne nastavenie nie je len pre profíkov, AMATÉRI HO VYUŽIJÚ OMNOHO VIAC –
aby boli schopní ďalej rozvíjať svoje zručnosti, alebo si proste len uľahčiť a užívať jazdu.
aby boli schopní ďalej rozvíjať svoje zručnosti, alebo si proste len uľahčiť a užívať jazdu.
Nestratím záruku?
Všetky odporúčané korekcie sa nachádzajú spravidla v rámci tolerancií schválených výrobcom pre daný parameter.
Výsledný'posun' voči sériovým hodnotám je u niektorých áut malý, niekde väčší.
U závodných vozidiel je možné ísť niektorým parametrom i 'mimo' (napr.odklonmi vpredu u McPhersonu), ak by to pre danú situáciu bolo prínosné. Obecne ale odporúčané nastavenia sú stále hodne 'kompromisné', aby zaručovali pestré používanie auta. Aby zlepšovali životnosť komponentov.
Čím presnejšie je vyšpecifikovaný spôsob užívania auta,tým lepší je výsledok.
Čím presnejšie je vyšpecifikovaný spôsob užívania auta,tým lepší je výsledok.
Nedostanem sa do nepredvídateľnej situácie?
odporúčania sledujú práve cieľ zvýšiť bezpečnostné rezervy. Zvýšiť neutrálnosť a zlepšiť kontrolu na limite.
Najmä u výraznejších zmien je každý vopred oboznámený s tým ako sa zmení správanie vozidla v určitej situácii. To si následne je potrebné natrénovať v praxi (získať vlastnú skúsenosť). Limity sa vyhladia, resp.posunú, kontrolu auta je možné ďalej výrazne zlepšiť výberom gúm a diskov.
Aké údaje je potrebné uviesť?
ak máš záujem o vyladenie, stačí mi zaslať: značku a model auta, motor/výkon, rok výroby, poháňaná náprava, typ zadnej nápravy (vlečená/multilink/McPherson/lichobežník), parametre diskov (model,rozmer,et), parametre gúm (model,rozmer,indexy), aktuálne tlaky gúm (vpredu+vzadu), orientačná hmotnosť auta, zaťaženie auta (koľko osôb,paliva,nákladu sa bežne vozí), zvyčajná dĺžka trasy v km, štýl jazdy (agresívny/plynulý), použitie auta (civilné,príležitostný okruh,závodné), úpravy na podvozku (pružiny,tlmiče,stabilizátory,silentbloky,výztuhy), prípadné výkonové úpravy motora,bŕzd,sania,výfuku; protokol/hodnoty z poslednej geometrie (ak sú k dispozícii), fotografia auta (vyčítam z nej výšky auta,
predklon, vysunutie/odklony/model diskov, aeroúpravy..)
predklon, vysunutie/odklony/model diskov, aeroúpravy..)


Pre aké auto je setup dostupný?
pre ľubovoľnú značku,model alebo spôsob pohonu.
Každý výrobca používa určité pre neho tradičné základné nastavenie (ktorému je prispôsobená kinematika zavesenia náprav, pruženie,atď.)
Niekde je tento základ lepší, niekde dobré vyladenie dokáže skutočne „premeniť” auto. Do ladenia setupu sa zahŕňa i druh náhonu..
(predo-,zadokolka,4x4,diferenciály)..keďže majú dopad na dynamickú zmenu geometrie, zaťaženia, a tým výrazne na správanie auta.
Každý výrobca používa určité pre neho tradičné základné nastavenie (ktorému je prispôsobená kinematika zavesenia náprav, pruženie,atď.)
Niekde je tento základ lepší, niekde dobré vyladenie dokáže skutočne „premeniť” auto. Do ladenia setupu sa zahŕňa i druh náhonu..
(predo-,zadokolka,4x4,diferenciály)..keďže majú dopad na dynamickú zmenu geometrie, zaťaženia, a tým výrazne na správanie auta.

|
|
|
...čiuž ide o benzín, LPG, hybrid, EV.
Špecifiká náhonu
platí,že predokolka je automaticky nedotáčavá ?, zadokolka pretáčavá? a 4kolka najbezpečnejšia? Nie vždy.
Väčšina moderných zadokoliek je citeľne nedotáčavá (..viac o možnostiach odstránenia nedotáčavosti čítaj: tu), 4kolka môže byť vyslovene záludná, a dobre nastavená predokolka môže i v náročných podmienkach jazdiť veľmi neutrálne a byť súčasne šoférsky atraktívna.
Väčšina moderných zadokoliek je citeľne nedotáčavá (..viac o možnostiach odstránenia nedotáčavosti čítaj: tu), 4kolka môže byť vyslovene záludná, a dobre nastavená predokolka môže i v náročných podmienkach jazdiť veľmi neutrálne a byť súčasne šoférsky atraktívna.

Tlak v pneumatikách
...má zásadný vplyv na jazdu, keďže určuje "postoj" kolesa voči vozovke
(=nepriamo ovplyvňuje geometriu). Zároveň mení okamžitú tuhosť a svetlú výšku náprav. Dôležité nie sú anitak absolútne hodnoty, skôr pomer medzi prednou a zadnou nápravou
...ten určuje správanie v nájazde/výjazde zo zákruty, pri prudšej akcelerácii,brzdení, určuje mieru komfortu, i to ako (ne)rovnomerne sa zohrejú gumy.
Cieľom opatrení je jednak naladiť čo najoptimálnejší a najvšestrannejší setup, ktorý sa následne čo najmenej dynamicky (vplyvom vonkajších vplyvov) mení.
(=nepriamo ovplyvňuje geometriu). Zároveň mení okamžitú tuhosť a svetlú výšku náprav. Dôležité nie sú anitak absolútne hodnoty, skôr pomer medzi prednou a zadnou nápravou
...ten určuje správanie v nájazde/výjazde zo zákruty, pri prudšej akcelerácii,brzdení, určuje mieru komfortu, i to ako (ne)rovnomerne sa zohrejú gumy.
Cieľom opatrení je jednak naladiť čo najoptimálnejší a najvšestrannejší setup, ktorý sa následne čo najmenej dynamicky (vplyvom vonkajších vplyvov) mení.
Rozloženie hmotnosti
platí,že ideálny pomer je 50:50? V praxi predvídatelnejšiu ovládateľnosť zabezpečí skôr mierne ťažší predok.
Dodá lepšiu smerovú stabilitu, lepšiu priľnavosť prednej viac namáhanej nápravy, bezpečnejšie správanie vo vyšších rýchlostiach (viac prítlaku), a menší 'výkmit' zadnej časti.
pozn.:u kombíkov majúcich relatívne ťažší zadok síce môže na klzkom povrchu trochu viac'utekať', udeje sa to však v nižšej rýchlosti a oveľa čitateľnejšie. (ako u krátkeho auta) To je pre mnohých šoférov vhodnejšie. Charakter tohto správania je možné dobre korigovať ladením tlakov(geometrie|gúm).
Dodá lepšiu smerovú stabilitu, lepšiu priľnavosť prednej viac namáhanej nápravy, bezpečnejšie správanie vo vyšších rýchlostiach (viac prítlaku), a menší 'výkmit' zadnej časti.
pozn.:u kombíkov majúcich relatívne ťažší zadok síce môže na klzkom povrchu trochu viac'utekať', udeje sa to však v nižšej rýchlosti a oveľa čitateľnejšie. (ako u krátkeho auta) To je pre mnohých šoférov vhodnejšie. Charakter tohto správania je možné dobre korigovať ladením tlakov(geometrie|gúm).
Preferuješ...
STABILITU - budeš spokojnejší s autom:
ťažším vzadu, viac tvrdším, mierne nedotáčavým, stabilným pri brzdení,priľnavejšími pneumatikami.
ťažším vzadu, viac tvrdším, mierne nedotáčavým, stabilným pri brzdení,priľnavejšími pneumatikami.
AGILITU - budeš spokojnejší s autom:
ľahším vzadu, mäkkším, neutrálnym/ľahko pretáčavým, vyššími/menej priľnavými pneu.
ľahším vzadu, mäkkším, neutrálnym/ľahko pretáčavým, vyššími/menej priľnavými pneu.
Akú techniku jazdy odporúčam naučiť sa?
techniku 'päta-špička'(..simultánne brzdenie s podradzovaním). Efektívne šetrí
spojku,synchróny,brzdy,gumy, zabezpečuje bezpečný prejazd zákrut
(najmä na klzku). Funguje u manuálnych prevodoviek.
(ak je náročná.. pomôže prevodovka s funkciou rev-match)
spojku,synchróny,brzdy,gumy, zabezpečuje bezpečný prejazd zákrut
(najmä na klzku). Funguje u manuálnych prevodoviek.
(ak je náročná.. pomôže prevodovka s funkciou rev-match)
