Fabrické nastavenie
Rezervy a potenciály pre skvalitnenie jazdy a užívania SUV/crossoverov ležia najmä v oblastiach, kde výrobca spravil významné kompromisy vyplývajúce už zo samotného charakteru tohto typu vozidiel. Vyššia výška, hmotnosť i ťažisko sa podpísali na snahe o čo najstabilnejšie chovanie v každej bežnej situácii. To by bolo pre väčšinu majiteľov plne ok, ak by sa to nepodpísalo na riadení, pružnosti, miestami i komforte, spotrebe. Deficity správania v zákrute sú draho vykupované drahými príplatkovými systémami u drahých SUV, ktoré to kašírujú (čiastočne.) Majitelia lacnejších SUV a menších crossoverov prichádzajú v tejto oblasti zvyčajne skrátka:
|
...vychádza často z požiadaviek úplne iných trhov, pre ktoré sú primárne určené. SUV/offroady určené primárne pre americký a arabský trh jazdia v tamojších podmienkach často ozaj v ťažkom teréne, skôr pomaly, po širších cestách, na lacnejšie palivo. Aj u nás predávané modely majú často nastavenie geometrie vyslovene do náročného terénu, nie na cestu, hybridné pneumatiky so slabšími vlastnosťami na ceste alebo v zime. Odporúčania pre natlakovanie pneu sú napr. u off-road modelov ladené vyslovene do veľmi ťažkého terénu, u SUV modelov v závislosti od priemeru diskov je nastavenie zvyčajne pritvrdé alebo primäkké, keďže výrobca sa tým snaží kompenzovať nevyváženosť miery odpruženia u rôznych typov obutia, bez toho aby musel dodávať x-variánt tlmičov|pružín apod. To, že sa tým deformuje geometria a výraznejšie menia jazdné vlastnosti, je opomenuté.
Týka sa to najmä japonských výrobcov, v menšej miere kórejských a európskych.(pozor:mnoho európskych SUV/crossoverov 'beží' na pôvodne japonskej platforme...vrátane nastavenia samozrejme)
Pokiaľ slúži auto primárne len na 'šuflíkovanie' po meste, má malý nájazd (ako druhé auto napr.), tak to nemusí vadiť, a niektoré veci ako rýchlejšie opotrebovanie gúm nemusia byť citeľné. Sú však oblasti, kde by sa napriektomu zišlo pomôcť, či už v oblasti riadenia, dávkovania plynu...pri manévrovaní. Zlepšiť je súčasne možné tiež pružnosť a spotrebu. Komfort u niektorého obutia/výrobcu môže byť tiež faktor.
|
Ak je majiteľom dynamickejší šofér (hoc príležitostný), tak sériové nastavenie je značnou brzdou, a môže viesť i k pŕhlivým situáciám.
Veľa je možné získať, i pokaziť pri výbere obutia - najmä výbere diskov, ale i gúm (ak je možných viacero variánt). Keďže tu spravidla hovoríme o vyššej investícii, a vďaka menšiemu nájazdu ju i dlhšie ju používame, tak najmä vodiči s dynamickejšími ambíciami, by v tejto oblasti mali svojmu autíčku pomôcť.
|
...rieši:
|
...pozri ›››
prehľadné porovnanie ladeného a fabrického setupu, s uvedením ďaľších možných úprav.
|
Vozidlo s vyšším ťažiskom/väčšími zotrvačnými silami je citlivejšie na používaný štýl jazdy. Najmä auto s trvalým pohonom 4x4 alebo elektronickým/svorným diferenciálom vyžaduje pre optimálne využitie schopností inú techniku jazdy (voči tej, ktorá napr.stačí u bežnej predokolky/pripájateľnej 4x4). Potrebnú skúsenosť a zručnosti získaš aj ›››
profesionálnym tréningom.
|