|
lepší šoférsky zážitok
|
... pohoda, v každej situácii
|
Asi každý kto to so šoférovaním myslí vážne, v určitom momente nadobudne poznanie, že auto samotné ho z každej situácie nedostane, že limitom mu už nie je 'hardware' ale jeho schopnosti, alebo si len jednoducho chce vyskúšať niečo nové.
Špeciálnym prípadom sú napr.vodiči s dlhou prestávkou v riadení, alebo tí kt.majú psychické zábrany (..z určitej situácie, križovatky, zákruty, počasia..)
..toto všetko je možné s relatívne malým úsilím, troškou času a sústredenia, posunúť na "iný level", v pohode.
Bez stresu alebo obmedzení ako v autoškole, na vlastnom (dobre známom) aute, a podľa potreby i na najčastejšie používaných/absolvovaných trasách.(práca-rodina-nákup)
Prejdeme postupne:
- » zakladné kontrolné úkony (pneu,olej)
- » pozícia šoféra, nastavenie ovládacích prvkov, rozsah záberu,
ergonómia, spätná väzba.
- » studený štart
- » hladké radenie (modulácia plynu a spojky)
- » zatáčanie (poradie úkonov, stopa, pohľad, vonk.faktory)
- » sledovanie premávky
- » jazda v kolóne
- » jazda v kopci/lese
- » jazda v daždi/noci
- » jazda na snehu/ľade
- » jazda na diaľnici
- » chladenie motora/bŕzd
- » radenie 'ob stupeň'
- » korektné vypnutie.
...resp.podľa vašej individuálnej potreby a požiadaviek.
|
ZÁVODNÉ TECHNIKY pilotáže
...sú zamerané pre hobby/začínajúcich profi jazdcov, ktorí by radi rozšírili svoj 'repertoár fínt' ovládania auta. Ktorí nechcú zbytočne trápiť svoje auto (a radi by znížili náklady na servis, náhr.diely)
Pre každú trať je zaujímavá iná časť tohto repertoáru. Dôležité je mať každú techniku zautimatizovanú, ale zároveň vedieť vopred kedy ju aplikovať. Vedieť rýchlo medzi nimi 'prepínať', vedieť 'záložným spôsobom' reagovať, ak niečo nevyjde hneď na prvý pokus/v plnom rozsahu.
Obecne platí, že pre výcvik je ideálne auto:
- s mäkkším setupom
- menej priľnavý povrch
...dáva výraznejšiu a skoršiu reakciu, pri nižších rýchlostiach, menšom opotrebení dielov.
Následne je vhodné prejsť na priľnavý povrch, a natrénovať aplikáciu vo vyššej rýchlosti, dostať sled|koordináciu úkonov 'do krvi',
a následne opäť prejsť na klzký povrch a trénovať jemnú kontrolu na hranici priľnavosti.
V čom je možné sa zdokonaliť?
- + podradzovanie s medziplynom ...tzv.päta-špička (dvoma spôsobmi.) Pre optimálny nájazd do zákruty
- + brzdenie ľavou nohou ...pre rýchle tiahle, alebo viackrát-lomené zákruty.
- + trail-braking ...brzdenie'dovnútra zákruty'..s využitím presunu pozdĺž.zaťaženia.
- + lift-off ...uťahováky do kopca, opačne klopené zákruty
- + treshold braking ...variované|prerušované brzdenie na hranici zablokovania
- + zníženie nedotáčavosti ...ručnou/nožnou brzdou.
- + brake-bias ...vyváženie v zákrute, pozdĺž.presun zaťaženia, priľnavosť
- + kontrolovaný launch ...optimálne otáčky, shift-pointy
- + optimalizácia stopy ...viacnásobné zákruty, split-povrchy
- + modulácia pedálov ...kontrola presunov zaťaženia, minimálizácia korekcií
- + časová synchronizácia ...úkonov a jej posuny pri jazde zkopca/do kopca
- + techniky pre ľad|sneh ...iniciovanie zatočenia, prerušované brzdenie.
- + scandinavian flick ...točený/rozhodený prejazd zákrutou.
- + základy dynamiky ...a súvislostí kinematiky zavesenia|geometrie, ich zmien a využitia.
...a iné podľa individuálnych potrieb a záujmu.
|
|