... váš Kompetentný partner PROsetup.sk

  lepší šoférsky zážitok

... fine-tuning kolies, podvozka
...race príprava | proSetup.sk

Hľadáš posledné desatinky alebo sekundy ? 
...inšpiráciu pre vylepšenie setupu ?

Ponúkam Ti skúsenosti pri ladení tvojho špeciálu/víkendového stroja.


Zdokonalenie dostanem z:
  • gúm ... výberu, prípravy, nastavenia, poziciovania
  • diskov ...najmä doladenia ET, šírky pre jednotl.nápravu
  • geometrie ....najväčší potenciál na zlepšenie
  • techniky jazdy ....zladenia setupu a štýlu jazdy (pri prejazdoch určitého typu zákrut, prerozdelenia brzdného účinku,
    modulácie pedálov+volantu...najmä v náročných situáciách:
    cez horizont/opačnom klopení/prudkom stúpaní|klesaní)

...nastavenia je možné vopred, i operatívne prispôsobiť: typu nasadenia, sklonu|stúpaniu, úrovni priľnavosti,
     najnáročnejšej zákrute.



Ladenie handlingu_príklad

Pretáčavosť v nájazde:
  •       •  prisilný trail-braking do zákruty
  •       •  príliš veľký zadný brake-bias
  •       •  výška zadnej nápravy privysoká(veľký rake)
  •       •  zadná jazdná/torzná tuhosť privysoká
  •       •  zadné cetrum priečnej/torznej rotácie privysoko
  •       •  zadné tlmiče príliš mäkké v rebounde(rozťahu)
  •       •  nefunkčný predný stabilizátor
  •       •  príliš veľká zadná rozbiehavosť
  •       •  príliš veľká zadná zbiehavosť=>snap-oversteer

Nedotáčavosť na výjazde(pod plynom):
  •       •  príliš veľký prenos zaťaženia dozadu
  •       •  zadné tlmiče primäkké v (nízkorýchlostnom)stlačení(bumpe)
  •       •  predné tlmiče príliš mäkké v rebounde(rozťahu)
  •       •  príliš veľký preload na diferenciáli
  •       •  príliš veľká zadná zbiehavosť
  •       •  predná zbiehavosť


...pre majiteľov staviteľného podvozka:

CORNER WEIGHTING know-how

Vyváženie (zrovnomernenie rozloženia statického zaťaženia) je alfou a omegou využitia skutočného potenciálu staviteľného podvozka.
Základná metóda, kt.sa používa je tzv."cross-weighting" alebo po našom: diagonálne vyváženie. Vychádza z efektu tzv.'kývajúcej sa' stoličky. Je táto metóda optimálna pre každé použitie ? Existujú i iné?

Existujú 4 metódy:  (ktoré je možné vzájomne kombinovať)
  • »  Diagonálne vyváženie ...funguje najlepšie u tvrdo nastavených vozidiel, určených pre použitie na rovných plochých tratiach, skôr s tiahlymi rýchlymi zákrutami (..najmä okruhy), čiže v tých prípadoch kde nedochádza k veľkým/rýchlym/komplexným zmenám|presunom v dynamickom zaťažení (a auto sa po väčšinu času nachádza v podobnej vyrovnanej polohe ako pri meraní). Použiteľné je tiež v prípadoch, keď základná nevyváženosť je malá.
  • »  Bočné vyváženie ...sa snaží dosiahnuť čo najsymetrickejšie vyváženie medzi stranami (=identický %pomer zaťažení predných a zadných kolies). Takéto vyváženie je vhodné na tratiach s rýchlymi tiahlymi zákrutami, bez výrazných pozdĺžnych prenosov zaťaženial(=bez brzd/akcel), a prevažujúcim podielom zákrut do jednej strany(=typicky: ovály.)
  • »  Predné vyváženie ...sa snaží primárne docieliť čo najzhodnejšie vyváženie medzi ľavým a pravým predným kolesom.  Je prínosné u vozidla s predným(4x4) náhonom, v situácii kde trpí nedostatkom trakcie na prednej náprave... napr.pri jazde do kopca (bez samosvoru), alebo i napr.pri šprinte(..kde trakcia vzadu spravidla nie je problém, ale na nadľahčenom predku môže dochádzať k preklzu jednej strany)
    Tiež pri brzdení zkopca môže  uľahčiť a skľudniť intenzívne brzdenie.
  • »  Zadné vyváženie ...sa snaží vyrovnať ľavé a pravé zadné koleso.  To je dôležité ani nietak pri zaťažení ako pri nadľahčení nápravy(..typicky v nájazde do zákruty), kde symetria na zadnej náprave výrazne uľahčí a spresní 'poziciovanie' auta do zákruty,  umožní lepšie a skôr odhadnúť nábeh(a priebeh) šmyku, a je dôležitá najmä na tratiach  s rýchlymi zmenami smeru.

Pre bežné použitie(=kopce,rally,slalom) je ideálne zvoliť prioritu metód v poradí1.zadné, 2.diagonálne, 3.predné

pozn.:pre vyváženie je ideálny podvozok so separátne staviteľnou výškou a predpätím.
Jednoduchšie/tuningové podvozky je možné tiež nastaviť ale s menšou presnosťou/väčším kompromisom.


Separátne staviteľný podvozok

...umožňuje vyvažovanie: ako nastavovaním výšky, tak predpätia.  Optimálne je používať ich kombináciu.  Rozdiely vo výške by v ideálnom prípade nemali presiahnuť~3mm. Veľké rozdiely v predpätiach tiež nie sú žiadúce...môžu obmedzovať(málinko meniť) priebeh|charakteristiku tlmenia. Bežne sa to neprejaví,..problematické sa stanú rýchle zmeny smeru, najmä v spáde spojenom so zmenou sklonu(=diagonálne presuny zaťaženia), kde sa prejaví i najmenšia asymetria.
Väčšinu áut je možné výškami staticky vyvážiť, napriektomu je vhodné, aby i predpätie reflektovalo relatívne rozloženie
reálneho fyzického zaťaženia medzi ľavým a pravým kolesom(pred vážením). Cieľom je dosiahnuť, aby i pri výrazných
dynamických zmenách...výraznej akcelerácii/brzdení...dochádzalo k rovnomernému poklesu|zdvihu náprav,
bez vnášania torzného krútenia do pohybu auta, čo umožní ďalej
maximalizovať využiteľný grip.


...nasadenie v rally, kopcoch, i civilne.

Posledná realizácia

Ladenie podvozka Subaru Impreza WRX STi 550HP
     (majiteľ Profituning)

Info o aute:
  •       •  podvozok Protlum Top-Race 3
  •       •  brzdy Alcon
  •       •  predný+zadný samosvorný diferenciál Bekert
  •       •  stredný aktívny diferenciál Skácel - 6 programov
  •       •  titánový kardan
  •       •  stabilizátory Whiteline
  •       •  gumy Pirelli P Zero Trofeo
Realizované zásahy:
  • +  vyladenie tlakov (civil+rally+kopce)
  • +  vyladenie stabilizátorov
  • +  vyladenie geometrie
  • +  vyladenie výšok
  • +  vyladenie tlmenia (3-cestné: HS+LS+REB)
Dosiahnuté výsledky:
 redukovaná nedotáčavosť
 ostrejší nábeh bŕzd
 plynulejšie riadenie
 hladšia akcelerácia
 redukovaný camber steer
 kľudnejšie predvídateľnejšie správanie
 vyšší grip na nerovnom povrchu
 menší záklon pri odpichu
 plynulejší prechod do šmyku
 dlhšia životnosť gúm, bŕzd, tlmičov,ramien,uložení
^..posuň ma vyššie..