... váš Kompetentný partner PROsetup.sk

  lepší šoférsky zážitok

... fine-tuning kolies, podvozka
...race príprava | proSetup.sk

Hľadáš posledné desatinky alebo sekundy ? 
...inšpiráciu pre vylepšenie setupu ?

Ponúkam skúsenosti pri ladení Tvojho špeciálu/víkendového stroja.


Zlepšenie dostanem z:
  • gúm ... výber a pozícia zmesí, výber parametrov, nastavenie tlakov
  • diskov ... optimalizácia šírky, et, scrub rádiusu, hmotností
  • podvozka ... nastavenie výšok, tuhostí tlmičov, stabilizátorov
  • geometrie .... odstránenie nedotáčavosti, lepšia kontrola v šmyku, ostrejší nábeh brzdenia, citlivejšie riadenie
  • techniky jazdy ...tipy pre prejazd určitého typu zákrut (prenos zaťaženia, prerozdelenie brzdného účinku,
    načasovanie modulácie pedálov/volantu...najmä v ostrých zákrutách do kopca,
    uťahujúcich,opačne klopených,cez horizont)

...nastavenia je možné operatívne prispôsobiť: typu nasadenia, počasiu, stúpaniu trate.



Ladenie handlingu_príklad

Pretáčavosť v nájazde:
  •       •  prisilný trail-braking do zákruty
  •       •  príliš veľký zadný brake-bias
  •       •  výška zadnej nápravy privysoká(veľký rake)
  •       •  zadná jazdná/torzná tuhosť privysoká
  •       •  zadné cetrum priečnej/torznej rotácie privysoko
  •       •  zadné tlmiče príliš mäkké v rebounde(rozťahu)
  •       •  nefunkčný predný stabilizátor
  •       •  príliš veľká zadná rozbiehavosť
  •       •  príliš veľká zadná zbiehavosť=>snap-oversteer

Nedotáčavosť na výjazde(pod plynom):
  •       •  príliš veľký prenos zaťaženia dozadu
  •       •  zadné tlmiče primäkké v (nízkorýchlostnom)stlačení(bumpe)
  •       •  predné tlmiče príliš mäkké v rebounde(rozťahu)
  •       •  príliš veľký preload na diferenciáli
  •       •  príliš veľká zadná zbiehavosť
  •       •  predná zbiehavosť


...pre majiteľov staviteľného podvozka:

CORNER WEIGHTING know-how

Vyváženie (zrovnomernenie rozloženia statického zaťaženia) je alfou a omegou využitia skutočného potenciálu staviteľného podvozka.
Základná metóda, kt.sa používa je tzv."cross-weighting" alebo po našom: diagonálne vyváženie. Vychádza z efektu tzv.'kývajúcej sa' stoličky. Je táto metóda optimálna pre každé použitie ? Existujú i iné?

Existujú 4 metódy:  (ktoré je možné vzájomne kombinovať)
  • »  Diagonálne vyváženie ...funguje najlepšie u tvrdo nastavených vozidiel, určených pre použitie na rovných plochých tratiach, skôr s tiahlymi rýchlymi zákrutami (..najmä okruhy), čiže v tých prípadoch kde nedochádza k veľkým/rýchlym/komplexným zmenám|presunom v dynamickom zaťažení (a auto sa po väčšinu času nachádza v podobnej vyrovnanej polohe ako pri meraní). Použiteľné je tiež v prípadoch, keď základná nevyváženosť je malá.
  • »  Bočné vyváženie ...sa snaží dosiahnuť čo najsymetrickejšie vyváženie medzi stranami (=identický %pomer zaťažení predných a zadných kolies). Takéto vyváženie je vhodné na tratiach s rýchlymi tiahlymi zákrutami, bez výrazných pozdĺžnych prenosov zaťaženial(=bez brzd/akcel), a prevažujúcim podielom zákrut do jednej strany(=typicky: ovály.)
  • »  Predné vyváženie ...sa snaží primárne docieliť čo najzhodnejšie vyváženie medzi ľavým a pravým predným kolesom.  Je prínosné u vozidla s predným(4x4) náhonom, v situácii kde trpí nedostatkom trakcie na prednej náprave... napr.pri jazde do kopca (bez samosvoru), alebo i napr.pri šprinte(..kde trakcia vzadu spravidla nie je problém, ale na nadľahčenom predku môže dochádzať k preklzu jednej strany)
    Tiež pri brzdení z kopca môže uľahčiť a skľudniť intenzívne brzdenie.
  • »  Zadné vyváženie ...sa snaží vyrovnať ľavé a pravé zadné koleso.  To je dôležité ani nietak pri zaťažení ako pri nadľahčení nápravy(..typicky v nájazde do zákruty), kde symetria na zadnej náprave výrazne uľahčí a spresní 'poziciovanie' auta do zákruty,  umožní lepšie a skôr odhadnúť nábeh(a priebeh) šmyku, a je dôležitá najmä na tratiach  s rýchlymi zmenami smeru.

Pre bežné použitie(=kopce,rally,slalom) je ideálne zvoliť prioritu metód v poradí1.zadné, 2.diagonálne, 3.predné

pozn.:pre vyváženie je ideálny podvozok so separátne staviteľnou výškou a predpätím.
Jednoduchšie/tuningové podvozky je možné tiež nastaviť ale s menšou presnosťou/väčším kompromisom.


Separátne staviteľný podvozok

...umožňuje vyvažovanie: primárne nastavovaním výšky, v malej miere i predpätia (najmä u progresívnych nelineárnych pružín).  Možné je ich i kombinovať.  Rozdiely vo výške by v ideálnom prípade nemali presiahnuť~3mm. Veľké rozdiely v predpätiach taktiež nie sú žiadúce... môžu obmedzovať(málinko meniť) priebeh|charakteristiku tlmenia. Bežne sa to neprejaví,..problematické sa stanú rýchle zmeny smeru,
najmä v spáde spojenom so zmenou sklonu(=diagonálne presuny zaťaženia), kde sa prejaví i najmenšia asymetria.
Väčšinu áut je možné výlučne výškami staticky vyvážiť. Je ale ideálne, aby i predpätie reflektovalo relatívne rozloženie
reálneho fyzického zaťaženia medzi ľavým a pravým kolesom(pred vážením). Cieľom je dosiahnuť, aby i pri výrazných
dynamických zmenách...výraznej akcelerácii/brzdení...dochádzalo k rovnomernému poklesu|zdvihu náprav,
bez vnášania torzného krútenia do pohybu auta, čo umožní ďalej
maximalizovať využiteľný grip.


Kedy (ne)aplikovať corner-weighting?

...vyváženie je vždy posledný krok vo finalizácii setupu, ak už a) všetky ostatné možnosti setupu sú do detailu odskúšané a vyladené, b) ak auto sa veľmi špecificky používa, t.j.jazdí jeden typ tratí a to s identickým zaťažením a obutím.
V praxi totiž auto často mení zaťaženie..váhu spolujazdca a množstvo paliva, mení i priemer kolies, tlak gúm...a tým i výšku nápravy/geo, mení často i stúpanie/spád trate..a tým posúva výrazne i vyváženie. Tých premenlivých faktorov je viacero, ktoré dynamicky zmenia to, čo sa prv staticky vo vodorovnej rovine, s určitým zaťažením, a kolesami vyváži.  Má to teda význam robiť?  Na šťastie sa mi v praxi osvedčilo, že iné parametre setupu majú prakticky vždy väčší vplyv na správanie auta.  Ktoré sú to ?
..naladenie geometrie, vyváženie tlakov kolies, výber zmesí a parametrov gúm, vyladenie tuhostí(tlmiče, pružiny, stabíky), výšky/sklon auta, parametre diskov. Veľký vplyv na čitateľnosť a 'dobromyseľnosť' auta, má už i len napr.čo najlepšia symetria nastavenia geometrie.  Ilen napr.nastavenie zbiehavostí dokáže zlepšiť dávkovateľnosť/rýchlosť nábehu bŕzd a akcelerácie, zredukovať predklony/záklony, zlepšiť dynamiku.  Ladené odklony dokážu redukovať náklon (a jazdiť mäkkšie stabilizátory), výrazne zlepšiť ochotu/plynulosť zadku ísť do šmyku a zároveň zredukovať zaťaženie predných gúm.  Nastavenie sklonu auta dokáže zlepšiť váhu|odpor riadenia, zlepšiť grip na štarte/v kopci, zlepšiť aerostabilitu vo vyššej rýchlosti.  Podobne, často sa opomína výber optimálnych parametrov diskov a ich zladenie s gumami, výber optimálnej šírky gúm k výkonu a váhe auta. Napr.nadmerná 'lepivosť' gúm zlepší brzdenie/zatáčanie ale zvýši jazd.odpory pri akcelerácii. Nadmerná šírka gumy vzadu, zvýši nedotáčavosť, a je zbytočná najmä u predokolky, apod.
Moje odporúčania nachádzajú všestranný kompromis, robia auto skôr mäkkším (priľnavejším na rozbitom povrchu), viac agilným, viac progresívnym. Uľahčujú servis, predprípravu, i náklady, keďže predlžujú životnosť obutia, bŕzd, zavesenia, redukujú prehrievanie kolies.




...nasadenie v rally, kopcoch, i civilne.

Realizácie

Ladenie podvozka Subaru Impreza WRX STi 550HP
     (majiteľ Profituning)

Info o aute:
  •       •  podvozok Protlum Top-Race 3
  •       •  brzdy Alcon
  •       •  predný+zadný samosvorný diferenciál Bekert
  •       •  stredný aktívny diferenciál Skácel - 6 programov
  •       •  titánový kardan
  •       •  stabilizátory Whiteline
  •       •  gumy Pirelli P Zero Trofeo
Realizované zásahy:
  • +  vyladenie tlakov (civil+rally+kopce)
  • +  vyladenie stabilizátorov
  • +  vyladenie geometrie
  • +  vyladenie výšok
  • +  vyladenie tlmenia (3-cestné: HS+LS+REB)
Dosiahnuté výsledky:
 redukovaná nedotáčavosť
 ostrejší nábeh bŕzd
 plynulejšie riadenie
 hladšia akcelerácia
 redukovaný camber steer
 kľudnejšie predvídateľnejšie správanie
 vyšší grip na nerovnom povrchu
 menší záklon pri odpichu
 plynulejší prechod do šmyku
 dlhšia životnosť gúm, bŕzd, tlmičov,ramien,uložení


...autoslalom Jahodná 2020, Profituning Cup.

BMW E46 330ci coupé 235hp
     (majiteľ ESO autoservis)

Info o aute:
  •       •  podvozok BC-Racing RM-MA, upside-down, separ.stav.výška
  •       •  spring rates 8+8 kg/mm
  •       •  nové sériové uloženia
  •       •  skrátený diff 4.1
  •       •  samosvor 45%
  •       •  silentbloky stabilizátora Strongflex
  •       •  Michelin Pilot Sport R soft 11/medium Achilles/kopcový slick
Konzultácie pri:
  • +  vyladení tlakov
  • +  vyladení geometrie
  • +  výbere parametrov diskov
  • +  výbere a kombinácii zmesí pneu
  • +  vyladení tuhosti tlmenia
  • +  vyladení stabilizátorov
Vyjadrenie majiteľa:
„...čo sa týka nastavení, tak teraz auto fungovalo na výbornú. Krásne dotáčavé a zo zákrut vychádzalo jemným slidom.”
  (majiteľ Peter K., Košice)
  Výsledok: 1.miesto v svojej kategórii a 4.celkove - sobota 25.7 HSF SYSTEM RACE Jahodná - autoslalom Profituning Cup 2020
1.miesto v triede 7 - sobota+nedeľa 28+29.8 HSF SYSTEM RACE Jahodná - Profituning Cup 2021
1.miesto v triede Z6 - 12.13.11 Keskomobile Autoshow Slovakiaring 2021



...autoslalom Trenčín 2021, autoSlalomShow Cup.

HONDA Integra Type-R DC2 coupé 190hp

Info o aute:
  •       •  podvozok TEIN Flex Z, separátne staviteľná výška
  •       •  spring rates 10+5 kg/mm
  •       •  nastaviteľné ramená Hardrace
  •       •  karbón.sanie Tegiwa
  •       •  zvody 4-2-1 Tegiwa+výfuk Skunk2
  •       •  výztuhy+silentbloky Hardrace
  •       •  Yokohama Advan AD08RS/Avon ZZR+Toyo R888R
Konzultácie pri:
  • +  vyladení tlakov
  • +  vyladení geometrie
  • +  vyladení tuhosti tlmenia
  • +  vyladení výšok
  • +  rozložení zaťaženia
  • +  výbere pneu
Vyjadrenie majiteľa:
„...Išlo sa super počas soboty a aj nedele ...spokojný som bol veľmi.”   (majiteľ Miro R., Zvolen)
    výsledok: 2.miesto - 17.+18.7. GoKart Trebatice - autoSlalomShow CUP 2021
2.miesto - 1.9. SlovakiaRing - autoSlalomShow CUP 2021



...nastavovanie setupu podvozka, letisko Nemčice.

FORD Fiesta S2000 4x4 220hp

Info o aute:
  •       •  podvozok Reiger, 4-cestne staviteľný
  •       •  springs 35kg.Nm 390mm+30kg.Nm 300mm
  •       •  nezávislá zadná náprava
  •       •  uloženia uniball
  •       •  Toyo R888R
...rallye Bzenov 2022, Minirally Cup.
Konzultácie pri:
  • +  vyladení tlakov
  • +  vyladení výšok
  • +  vyladení geometrie
  • +  vyladení tuhosti tlmenia
  • +  vyladení CCV(corner control valve)
  • +  vyladení brzd.rozloženia
  • +  výbere diskov,pneu
Vyjadrenie majiteľa:
„...krásne brzdí z vysokej rýchlosti ...zadok ide hneď do šmyku,
nemusím ťahať ručnú.”
  (majiteľ Miroslav Š., Topoľčany)
    výsledok: 1.miesto v skup.B8 - sobota 4.6. Bzenov pri Prešove -
Minirally Cup 2022
^..posuň ma vyššie..
    » PDF komplet príručka rozoberajúca detailne ladenie coiloverov, riadenia, nedotáčavosti, geometrie..