| |
Pretáčavosť v nájazde:
|
Nedotáčavosť na výjazde(pod plynom):
|
|
|
Pre bežné použitie(=kopce,rally,slalom) je ideálne zvoliť prioritu metód v poradí: 1.zadné, 2.diagonálne, 3.predné
pozn.:pre vyváženie je ideálny podvozok so separátne staviteľnou výškou a predpätím.
Jednoduchšie/tuningové podvozky je možné tiež nastaviť ale s menšou presnosťou/väčším kompromisom. | |
...umožňuje vyvažovanie: primárne nastavovaním výšky, v malej miere i predpätia (najmä u progresívnych nelineárnych pružín). Možné je ich i kombinovať. Rozdiely vo výške by v ideálnom prípade nemali presiahnuť~3mm. Veľké rozdiely v predpätiach taktiež nie sú žiadúce... môžu obmedzovať(málinko meniť) priebeh|charakteristiku tlmenia. Bežne sa to neprejaví,..problematické sa stanú rýchle zmeny smeru,
najmä v spáde spojenom so zmenou sklonu(=diagonálne presuny zaťaženia), kde sa prejaví i najmenšia asymetria. Väčšinu áut je možné výlučne výškami staticky vyvážiť. Je ale ideálne, aby i predpätie reflektovalo relatívne rozloženie
reálneho fyzického zaťaženia medzi ľavým a pravým kolesom(pred vážením). Cieľom je dosiahnuť, aby i pri výrazných dynamických zmenách...výraznej akcelerácii/brzdení...dochádzalo k rovnomernému poklesu|zdvihu náprav, bez vnášania torzného krútenia do pohybu auta, čo umožní ďalej maximalizovať využiteľný grip.
...vyváženie je vždy posledný krok vo finalizácii setupu, ak už a) všetky ostatné možnosti setupu sú do detailu odskúšané a vyladené, b) ak auto sa veľmi špecificky používa, t.j.jazdí jeden typ tratí a to s identickým zaťažením a obutím.
V praxi totiž auto často mení zaťaženie..váhu spolujazdca a množstvo paliva, mení i priemer kolies, tlak gúm...a tým i výšku nápravy/geo, mení často i stúpanie/spád trate..a tým posúva výrazne i vyváženie. Tých premenlivých faktorov je viacero, ktoré dynamicky zmenia to, čo sa prv staticky vo vodorovnej rovine, s určitým zaťažením, a kolesami vyváži. Má to teda význam robiť? Na šťastie sa mi v praxi osvedčilo, že iné parametre setupu majú prakticky vždy väčší vplyv na správanie auta. Ktoré sú to ?
..naladenie geometrie, vyváženie tlakov kolies, výber zmesí a parametrov gúm, vyladenie tuhostí(tlmiče, pružiny, stabíky), výšky/sklon auta, parametre diskov. Veľký vplyv na čitateľnosť a 'dobromyseľnosť' auta, má už i len napr.čo najlepšia symetria nastavenia geometrie. Ilen napr.nastavenie zbiehavostí dokáže zlepšiť dávkovateľnosť/rýchlosť nábehu bŕzd a akcelerácie, zredukovať predklony/záklony, zlepšiť dynamiku. Ladené odklony dokážu redukovať náklon (a jazdiť mäkkšie stabilizátory), výrazne zlepšiť ochotu/plynulosť zadku ísť do šmyku a zároveň zredukovať zaťaženie predných gúm. Nastavenie sklonu auta dokáže zlepšiť váhu|odpor riadenia, zlepšiť grip na štarte/v kopci, zlepšiť aerostabilitu vo vyššej rýchlosti. Podobne, často sa opomína výber optimálnych parametrov diskov a ich zladenie s gumami, výber optimálnej šírky gúm k výkonu a váhe auta. Napr.nadmerná 'lepivosť' gúm zlepší brzdenie/zatáčanie ale zvýši jazd.odpory pri akcelerácii. Nadmerná šírka gumy vzadu, zvýši nedotáčavosť, a je zbytočná najmä u predokolky, apod.
Moje odporúčania nachádzajú všestranný kompromis, robia auto skôr mäkkším (priľnavejším na rozbitom povrchu), viac agilným, viac progresívnym. Uľahčujú servis, predprípravu, i náklady, keďže predlžujú životnosť obutia, bŕzd, zavesenia, redukujú prehrievanie kolies.
Ladenie podvozka Subaru Impreza WRX STi 550HP
(majiteľ Profituning) Info o aute:
Realizované zásahy:
Dosiahnuté výsledky: ✔ redukovaná nedotáčavosť
✔ ostrejší nábeh bŕzd
✔ plynulejšie riadenie
✔ hladšia akcelerácia
✔ redukovaný camber steer
✔ kľudnejšie predvídateľnejšie správanie
✔ vyšší grip na nerovnom povrchu
✔ menší záklon pri odpichu
✔ plynulejší prechod do šmyku
✔ dlhšia životnosť gúm, bŕzd, tlmičov,ramien,uložení
BMW E46 330ci coupé 235hp
(majiteľ ESO autoservis) Info o aute:
Konzultácie pri:
Vyjadrenie majiteľa:
„...čo sa týka nastavení, tak teraz auto fungovalo na výbornú. Krásne dotáčavé a zo zákrut vychádzalo jemným slidom.”
(majiteľ Peter K., Košice)
Výsledok: 1.miesto v svojej kategórii a 4.celkove - sobota 25.7 HSF SYSTEM RACE Jahodná - autoslalom Profituning Cup 2020
1.miesto v triede 7 - sobota+nedeľa 28+29.8 HSF SYSTEM RACE Jahodná - Profituning Cup 2021 1.miesto v triede Z6 - 12.13.11 Keskomobile Autoshow Slovakiaring 2021
HONDA Integra Type-R DC2 coupé 190hp
Info o aute:
Konzultácie pri:
Vyjadrenie majiteľa:
„...Išlo sa super počas soboty a aj nedele ...spokojný som bol veľmi.”
(majiteľ Miro R., Zvolen)
výsledok: 2.miesto - 17.+18.7. GoKart Trebatice - autoSlalomShow CUP 2021
2.miesto - 1.9. SlovakiaRing - autoSlalomShow CUP 2021
FORD Fiesta S2000 4x4 220hp
Info o aute:
Konzultácie pri:
Vyjadrenie majiteľa:
„...krásne brzdí z vysokej rýchlosti ...zadok ide hneď do šmyku,
nemusím ťahať ručnú.” (majiteľ Miroslav Š., Topoľčany) výsledok: 1.miesto v skup.B8 - sobota 4.6. Bzenov pri Prešove -
Minirally Cup 2022 |