... váš Kompetentný partner PROsetup.sk

  lepší šoférsky zážitok

... ako zlepšiť správanie Yarisu GR?



...GR Yaris vo svojom živle.
Yaris GR - homologačný špeciál a prekvapenie roka 2020. De facto R5 na cesty z dielní Gazoo Racing a Tommi Makinen Racing, krátky a široký, jednoduchý, účelný. Úderný motor +permanentný 4x4, dobré sprevodovanie, dobré tlmenie, tuhosť, grip (najmä na Circuit Packu). Nenáročný na bežné používanie a so širokým repertoárom jazdy pod plynom. Najmä na klzku a v režime Sport. Na nábeh sklzu a prerušenie trakcie však potrebuje rozhodenie alebo ručnú brzdu. Najmä v nájazde môže byť nedotáčavý a na suchu má jednoducho príliš veľa trakcie. Je možné spraviť Yaris GR ešte zábavnejší, a to i na suchu a v nižších rýchlostiach? Áno. Najprv sa pozrime na prehľad deficitov, kt.budeme riešiť:

Nedostatky:
  • riadenie a vyváženie podvozka by mohli byť ostrejšie
  • chýba väčšia agresivita na prednej náprave
  • riadeniu chýba posledný stupeň transparentnosti v nájazde
  • uprednostnenie čírej trakcie pred hyperagilitou
  • upraviť stopu technikou lift-off je ťažšie
  • nižší komfort u Circuit Packu

optimálny priebeh driftu ..bez straty gripu na prednej náprave nevhodný priebeh driftu ..pretáčajúce predné koleso a prílišný záklon

Príčiny týchto nedostatkov sa nachádzajú tu: tlaky, geometria, diferenciály, zavesenie, gumy, disky.
Tlaky - fabrické odporúčanie zvyšuje nedotáčavosť, znižuje odpor riadenia/trakciu vpredu, redukuje brzdný účinok, znižuje komfort.
Geometria - fabrický setup oberá živosť riadenia okolo stredovej polohy, indukuje prílišnú smerovú stabilitu a zároveň strmý odtrh na limite priľnavosti. Omeškáva nábeh brzdného účinku a akcelerácie. Znižuje životnosť gúm, a bŕzd. Oberá o spätnú väzbu pri lift-off.
Diferenciály - Torsen u Circuit Packu svojou zvýšenou svornosťou indukujú v nájazde zvýšenú nedotáčavosť, uberajú cit v riadení.
Zavesenie - predná náprava McPherson má tendenciu pri prepružení rýchlo strácať odklon a tým redukuje predný grip. Naopak zadná dvojitá lichobežníková náprava má tendenciu odklon držať, čo zvyšuje zadný grip.
Gumy - Pilot Sport 4 S u CP majú veľmi vysokú priľnavosť, vysokú precíznosť a ešte stále ochotu do menšieho sklzu na suchu. Sú však tuhšie v komforte (horšie v gripe na nerovnom povrchu) a ponúkajú celkovo príliš vysokú mieru trakcie (čím limitujú zábavnosť na suchu). Gumy Dunlop Maxx 050 u nonCP sú mäkkšie, s horšou spätnou väzbou v nájazde a výjazde, a celkove nižšou mierou trakcie. (vhodné na bežné jazdenie, nie športovú jazdu).
Disky - BBS u CP sú relatívne ľahké, ich offset však oberá o spätnú väzbu v riadení (najmä v lete na priľnavom povrchu). Disky liate u nonCP verzie sú ťažké, čo uberá z komfortu a gripu na nerovnom povrchu, taktiež by mohli mať vhodnejší offset.


Pozrime sa teraz na riešenia:

TLAKY

predpísané 2.2+2.0 majú nevhodné rozdelenie tuhostí. Za jazdy sa rozdiel v tlakoch ešte zvyšuje, čo vedie k prefúkanej prednej náprave (búchanie, omeškaný nábeh brzdenia) a podfúkanej zadnej (nedotáčavosť napr.z kopca). Výrazne lepšie správanie sa dá dosiahnuť so setupom 2.15+2.2, ktorý dosahuje oveľa rovnomernejšie horúce tlaky, vyššiu agilitu v nájazde i ľahšiu kontrolu v šmyku. Zlepší sa tiež subjektívny komfort, zredukuje preklz predných gúm a zlepší/zrýchli nábeh brzdného účinku. Zredukuje sa tiež záklon pri akcelerácii, zlepší tiež aerodynamika.


GEOMETRIA

je ako u každého auta, jedným z kľúčových faktorov správania. Fabrický setup napr.používa citeľné zbiehavosti vpredu i vzadu. To zvyšuje smerovú stabilitu, tá je však dostatočná užlen prítomnosťou samosvorov a trvalého pohonu 4x4, ktoré majú samy o sebe už dostatočný smerovostabilizačný účinok. Preto je výhodnejšie ich zmeniť na -1~2' vpredu a -1' vzadu (na koleso), čím sa dosiahne živšie riadenie (najmä okolo nultej polohy), zredukuje sa potenciálna nedotáčavosť, najmä na výjazde (napr.do kopca, najmä v režimoch Normal a Track). Zlepší sa tiež nábeh akcelerácie i brzdného účinku, uľahčí pohýňanie a zjemní dávkovanie bŕzd. Výrazne to tiež predĺži životnosť gúm. (nastaviteľnosť zbiehavostí vpredu i vzadu je u GR možná)

zadné horné rameno odklonu Cusco

Čo sa týka odklonov, auto v sérii používa bežnú, ale z hľadiska dynamiky nevhodnú koncepciu, s vysokými odklonmi vzadu a nižšími vpredu. Toto vedie na suchu, najmä pri rýchlejšom prejazde zákrut a väčších náklonoch, k väčšiemu nárastu gripu vzadu ako vpredu, a tým k posunu smerom k nedotáčavosti. Vedie to tiež k tendencii, i po vyprovokovaní, 'brzdiť' šmyk a vyžadovať agresívnu prácu s plynom. Samotné zvýšenie predného odklonu nie je dostatočným riešením, lebo zvýši síce prenositeľnosť bočných síl na prednej náprave, ale nezlepší kontrolovateľnosť zadnej nápravy (najmä na limite) a zhorší trakciu a brzdný účinok v priamom smere (zvýši citlivosť na koľaje apod). Ja preto používam a odporúčam koncepciu, s výrazne nižšími odklonmi vzadu, a mierne vyššími vpredu. O koľko budú nižšie vzadu, závisí od preferencií hladkosti prechodu do šmyku/miery stability, a od priečnych tuhostí (čiže výšky náprav, tuhostí pružín, stabilizátorov, tlmičov, silentblokov a gúm). Hladší prechod do šmyku (i na suchu), si vyžaduje hodnoty niekde medzi -0°10'~20', stabilnejšie nastavenie hodnoty -0°30'~40'. K tomu predná náprava (opäť závisí od agresívnosti jazdy, typu použitia auta, typu gúm) pre bežné športové jazdenie hodnoty -1°30'~40', pre príležitostnú jazdu na okruhu viac smerom k -2°.

zadné horné ramená odklonu Hardrace

Nastaviteľnosť odklonov v sérii nie je možná, je ju ale možné ľahko dosiahnuť
takto:
vpredu pomocou excentrických skrutiek (tzv.camber bolts), zakúpiteľné TU alebo TU. Vzadu pomocou nastaviteľných horných ramien Cusco alebo Hardrace(pillowball).

››› všetko o geometrii...    



GUMY

Zredukovanie zadného odklonu zlepší kontrolu v šmyku, dá ale kolmejšie stojacej gume v nájazde vyšší grip, čo (aby neviedlo k zvýšenej nedotáčavosti v nájazde) je vhodné korigovať tým, že použijeme vzadu gumy s nižšou priľnavosťou (ale dobrou progresívnosťou) a zároveň vpredu gumy s čo najväčšou priľnavosťou. Ak napr.použijem vpredu sériovú PS4S, dozadu je vhodnejšia napr.Bridgestone Potenza Sport/Goodyear F1 SuperSport.
Ak by niekto vyžadoval ešte pretáčavejšie správanie, je možné dozadu použiť Semperit Speed Life 2 resp.3, kt.majú tendenciu sa ľahšie utrhnúť.
Ak i po prestavení tlakov sa mi zdá auto ešte tuhé (odskakujúce na krátkych nerovnostiach), je vhodnejšie prejsť na gumy s mäkkšou konštrukciou a to PS4 92Y dopredu(najmäkkšia zmes) a 92W dozadu(málinko tvrdšia zmes), prípadne F1 Asy5 dozadu(agresívnejšia a
lepšia na vode)
.
Kto naopak častejšie zavíta na okruh, tak využije napr.Michelin Cup 2 alebo napr.na druhú sadu diskov čisto závodné Yokohama A052.


DISKY

K diskom sú potrebné i TPMS snímače. Originál na GR Yaris je možné zakúpiť kvalitné napr.TU (215€)


^..posuň ma vyššie..

ZIMNÉ OBUTIE

na originál disky odporúčam gumy Continental WinterContact TS850P dopredu a Bridgestone LM005 dozadu.
(je možné použiť Conti i dozadu, ale s Bridgestonami vzadu bude auto zábavnejšie a bude lepšie i brzdiť)
Na zimu by mali byť pre auto schválené i disky v 17” (aby prešli cez predné brzdy potrebujú však väčšiu šírku alebo nižšie ET). To by mali spĺňať disky Bola FLE 7.5x17 ET40 (lesklá gunmetal alebo hyperblack, len 7.4kg!).
disk Bola B2R v bielej
Kto chce odvážnejšie farby, tak ľahký tradičný Bola B2R napr.v bielej(7.85kg).

K nim gumy Conti WinterContact TS850P 93V dopredu a 93H alebo Bridgestone LM005 dozadu.
pozn.:rozmer gúm som tu zvolil 205/50/17..nakoľko je to presný ekvivalent letných 225/40/18. (výrobcom odporúčaný 205/45/17 je výrazne menší, auto by bolo citeľne nižšie a kratšie sprevodované, čo na zimu je nevhodné)
Nielen na zimu sú vhodné rally zásterky, v rôznych farbách - TU.(118€)
Kto nechce rally vzhľad ale hľadá niečo decentné a exkluzívne, tak predné zásterky z pravého karbónu (matné alebo lesklé, £66).


TRACK OBUTIE

Ak by sa našiel niekto, kto hľadá maximálnu trakciu na okruhu, tak môže obuť disky 9.5x18” ET38 Japan Racing JR SL01 (odtieň matt gunmetal, matt black, bronze - 8.6kg).
pozn.:tieto disky vyžadujú mierne vytiahnutie blatníkov
(~6mm vpredu a 1mm vzadu)
Širšiu ponuku farieb a málinko menšie vysunutie ponúkajú disky 9.5x18” et40 Arcasting Excalibur Rally.
disky ProTrack One v matnej čiernej + pneu Nankang AR1
Bez úpravy blatníka sú potom použiteľné nemecké disky 9.5x18” et45 ProTrack One (odtieň matt black - 9.2kg, 300€/ks)
pozn.:tu už ale budú vhodnejšie coilovery, kt.majú menší vonkajší priemer pružín a tým viac miesta pre široké koleso.

K nim pneumatiky 255/35 R18 v komfortnejšom modeli PS4, ostrejšom F1 Supersport alebo závodnom A052.


PRUŽINY

Originál auto sedí trochu vyššie, čo mu ale dáva vyššiu prejazdovú svetlosť
(napr.v zime)
a mierne náklony dávajú lepšiu a progresívnejšiu spätnú väzbu na limite (v serpentínach apod). Kto by napriek tomu chcel auto znížiť, môžem odporučiť 2 možnosti:
pružiny Eibach (#E10-82-092-01-22, zníženie 25|25mm) alebo japonské pružiny Tein S.tech (#SKTN0-S1B00, zníženie 25|20mm, tuhosť pružín 3.2|4.1 kg/mm)
Pružiny Tein budú predpokladám ponúkať vyššiu agilitu (vyššia tuhosť vzadu).


COILOVERY

coilovery Cusco Street A
sú vhodné pre častejšie použitie na okruhu. Jednoduchšiu nastaviteľnosť, menšie zníženie ponúkne japonský staviteľný podvozok Cusco Street Zero A (možné zníženie 15-35|10-40, cena £1526, pružiny 6|6 kg/mm, kód #1C7 61N CBD).
pozn.:ponúka štandardné gumené horné uloženia pre zachovanie cestného komfortu (ale robia sa i predné, resp.zadné pillowbally).
Lacnejšie riešenie ponúka anglický(thaiwanský) BC-Racing BR-RN (1029€, 6|6 kg/mm, #0024491). Ponúka tiež separátnu výškovú nastaviteľnosť bez vplyvu na predpätia, identické tuhosti pružín...ikeď bude subjektívne asi tuhší, a s menšou odolnosťou.
Ak cena nehrá rolu a požadovaná je maximálna individuálna nastaviteľnosť, tak je v ponuke nemecký KW Clubsport 3-way (zníženie 25-45|25-45mm, cena 3879€, inštalačné video).
Ten už ale spravidla ponúka vyššiu tuhosť pružín a nie je vhodný na nerovný povrch.
^..posuň ma vyššie..

STABILIZÁTORY

v sérii ponúkajú dobré vyváženie prednej a zadnej nápravy. Aj pri testoch na okruhu silnejšie stabilizátory nepriniesli spravidla zrýchlenie. Kto by bol orientovaný viac na trakciu na výjazde ako na šmýkanie, môže skúsiť 2mm tuhší zadný stabík Cusco alebo 3mm tuhší ale staviteľný Whiteline (v najmäkkšom nastavení). Tuhší zadný stabilizátor obecne pomáha napr.redukovať nedotáčavosť na výjazde z ostrých zákrut dole kopcom, zvyšuje však nedotáčavosť v nájazde, keď kladie zvýšené nároky na torznú tuhosť predku.
stabilizátory a výztuhy Cusco

VÝZTUHY

Tam by pomohla napr.predná motorová výztuha, zn.Wiechers (hliníková alebo pokarbónovaná) alebo Cusco (hliníková).
Pre zlepšenie odpichu je vhodná spodná zadná opera motora, kt.redukuje pohyby motora pri prudkej akcelerácii (ale vnáša do kabíny zvýšené vibrácie). V ponuke je celá zosilnená opera Cusco a jednoduchšie zosiľovacie vložky Whiteline.
Od firmy Cusco je k dispozícii i predná výztuha (limituje ale svetlú výšku), stredná výztuha (môže už byť natesno s aftermarket výfukmi) a zadná (vyžaduje demontáž nárazníka).


PLYNOVÝ PEDÁL

resp.jeho sériová krytka je relatívne úzka pre aplikáciu techniky heel&toe (päta-špička) a je tiež trochu hlbšie voči brzde. Pomoc ponúka priskrutkovateľná rozšírená krytka plynu od fy Cusco, objednateľná TU alebo TU.
GRY má aj automatické medziplyny, tie však fungujú pomalšie, takže je lepšie ich vypnúť, a aplikovať ich 'vlastnonožne':)


POWER PEDÁL

keď už som pri plynovom pedáli, tak nemecká firma Pedalbox ponúka riešenie optimalizácie správania reakcií motora (vyhladenie/oživenie) na plynový pedál, čím profituje pružné zrýchlenie, jemnosť dávkovania, zvýšená točivosť a promptnejšie reakcie (jednoduchšie podradzovanie). Pri bežnej jazde tiež klesá spotreba, v dôsledku nižších rotačných odporov na zotrvačníku pri hladšom/rovnomernejšom vytáčaní motora. Viac o pedal-tuningu si môžeš prečítať TU. V prípade záujmu viem vybaviť menšiu zľavu u slovenského importéra a poradiť s optimálnym nastavením (výberom najvhodnejšieho režimu nastavenia). Informuj sa na maili.


SANIE

Najjednoduchší spôsob dosiahnutia vyššej priechodnosti sania a tým lepšej točivosti motora, je výmena vložky vzduch.filtra za priechodnejšiu. Odporúčam overenú značku K&N (model #33-2443).
Na opačnej strane cenového spektra (s očakávanou cenou>1500€) je pripravované celokarbónové sanie od špičkovej firmy Eventuri. Predbežné testy ukazujú už nárast výkonu o 12 koní a 25Nm.
pripravované karbónové sanie Eventuri


VÝFUK

v prijateľnej cene a so zaujímavým zvukom môžem odporučiť od poľskej firmy GT performance (vo verzii cat-back so stredovým mufflerom/tlmičom).
Ak cena nehrá úlohu a prioritou je ultranízka hmotnosť, tak zaujímavé sú titánové výfuky anglickej firmy JCR developments (napr.v hlasnejšej verzii s 1 stredným tlmičom,£2195+vat alebo tichej s 3 tlmičmi,£2895+vat).
Prípadne austrálskej firmy MAXX performance (catback,single muffler).


BRZDY

pancierované brzdové hadičky HEL
Upgrade bŕzd je prínosný najmä pri pláne častejších návštev okruhov (track jázd). Možnosti zahŕňajú upgrade kvapaliny - odporúčam DOT 5.1 Ferodo alebo Motul. Majú väčšie teplotné rozsahy a nespôsobujú problémy gumeným hadičkám ani ABS/ESP systému. Pre lepší cit a ostrosť/nábeh brzdenia sú prínosné pancierované hadičky, napr.EBC(fi/de), HEL alebo Endless.
Kto vyžaduje ostrejšie kvalitné platničky pre príležitostné použitie na okruhu, tak odporúčam japonské špičkové obloženia Endless CC-RG (#EP558CCRG+EP559CCRG). Pre trvalé použitie na okruhu..ešte tvrdšie odolné Endless ME20 (#EP558ME20+EP559ME20)
..tie však už nie sú vhodné pre bežné jazdenie.

japonský body-kit TOM's racing


na 'prechádzke' v lesíku...

Ponúkam možnosť individuálnych konzultácií ohľadne najmä podvozka a kolies a ich vplyvu na jazdné vlastnosti. Pomoc s vylepšením geometrie, tlaku kolies a výberu obutia pre konkrétne použitie. Cieľom je dosiahnuť ešte lepší zážitok z jazdy, i v podmienkach s vyššou priľnavosťou a nižších rýchlostiach. V prípade záujmu ma kontaktujte na mail.



^..posuň ma vyššie..