... váš Kompetentný partner PROsetup.sk

  lepší šoférsky zážitok

... ako zlepšiť správanie Corvette C8?



Chevrolet s 8.generáciou modelu Corvette priniesol zásadné prepracovanie koncepcie s po novom motorom umiestneným v strede, čo prinieslo výhody v lepšej trakcii, zrýchlení v priamom smere, vyššej obratnosti. Táto koncepcia má však zvyčajne i záludnejšie správanie na limite, ktoré výrobcovia v sérii krotia defenzívnym nedotáčavým nastavením a komplikovanou elektronikou pre kontrolu sklzu (e-diffy, variabilná trakčná kontrola). Ako je to u C8? Keďže výrobca sa týmto v USA veľmi cenovo dostupným modelom snaží osloviť širšie masy, i nových zákazníkov a prívržencov skôr pohodovej jazdy, resp.menej zručných šoférov, je fabrické nastavenie i tu hodne posunuté k pasívnemu nedotáčavému spektru. Je ho možné opäť priostriť? Áno.

dôležitý cit v riadení

Pozrime sa však najprv na prehľad jeho slabších stránok:
  • rýchlo nastupujúca nedotáčavosť (pískanie a opotrebenie predných gúm)
  • slabšia spätná väzba v riadení
  • slabší cit a účinok bŕzd
  • záklon pri akcelerácii
  • ťažšie vyvolanie a kontrola šmyku

Viaceré z týchto deficitov majú spoločného menovateľa, ktorým ich je možné následne riešiť. Najprv stručný prehľad:
Nedotáčavosť - spôsobená nastavením geometrie, a to ako zbiehavostí, tak i odklonov. Ďalej je spôsobená veľkým nepomerom priľnavostí predných a zadných gúm (..priúzke vpredu, priširoké vzadu). Auto generuje zbytočne veľkú priľnavosť vzadu a nedostatočnú vpredu.
Cit v riadení - otupený nižšími tlakmi gúm, priúzkymi diskami k šírke pneu (bočnou deformáciou gúm), vysokým offsetom (zapustením) predných diskov a nízkym scrub-rádiusom (oslabenými silami prenášanými do riadenia).
Nábeh bŕzd - oslabený nevhodnými zbiehavosťami (smerovou 'nepripravenosťou' kolies pri brzdení) a priúzkymi prednými gumami.
Záklon/predklon - spôsobený prinízkymi tlakmi a ich nevhodným rozdelením medzi prednou a zadnou nápravou.
Neochotný drift - spôsobený nevhodnou geometriou, a priveľkou priľnavosťou zadných kolies.

pozn.: riešenia, kt.sa budem ďalej venovať platia vo veľmi podobnej forme i iným superšportom s podobnou koncepciou pohonu, podvozka, hmotnosťou, šírkami gúm, ako napr.Ferrari 458/488/F8 Tributo, Lamborghini Huracan a Audi R8.

Prejdeme si postupne jednotlivé okruhy riešení:

TLAKY

nadľahčovanie predku pri prudšej akcelerácii
Fabrické odporúčanie na úrovni cca.2.1 baru je síce prínosom v oblasti komfortu, ale okrem zvýšenej spotreby prináša i vágnosť do riadenia a omeškanie do akcelerácie. Pre reálnu hmotnosť auta cca.1600kg (1650 cabrio) by boli vhodné skôr tlaky 2.3 vpredu a 2.4 vzadu (±0.5 desatiny). Málinko vyšší tlak vzadu zvýši agilitu a uberie zo zadnej trakcie (na spôsob ako to používa napr.Porsche), zredukuje záklony, zvýši odpor riadenia a zlepší aeroprítlak a stabilitu vo vyšších rýchlostiach.(zredukuje podfukovanie) Aby nedošlo k redukcii komfortu je možné: naplniť gumy plynom/dusíkom (zredukuje prehrievanie gúm. Nevhodné pre semislicky, kt.potrebujú vyššiu teplotu), upraviť geometriu (optimálne zbiehavosti zredukujú prehrievanie kolies), vymeniť disky za ľahšie (zredukujú neodpružené hmoty), prípadne i vymeniť brzdové kotúče(/strmene) za ľahšie. U semislickov s tvrdšími bočnicami, najmä ak majú už niekoľko teplotných cyklov za sebou, je možné ísť o 1~2 desatiny nižšie. Optimálne horúce tlaky (podľa skúseností zo zahraničia) ležia potom v oblasti 2.35~2.5 baru.


GEOMETRIA

na rovinkách Top, v zákrutách potrebuje doladenie

fabrický 'stock setup' používa veľmi nízke a prakticky identické odklony vpredu i vzadu (~-0.5°), zbiehavosť vpredu a nulu vzadu. To v zákrute veľmi rýchlo vedie k nedostatočnému odklonu a priľnavosti vpredu. Zbiehavosť statická vpredu a dynamická vpredu i vzadu (pri akcelerácii, v kopci, so zaťaženým kufrom) vedie k sunutiu cez prednú nápravu (nedotáčavosti najmä na výjazde). Toto je žiadúce korigovať. Konštrukcia podvozka (dvojité lichobežníky a coilovery vpredu i vzadu) našťastie ponúka už v sérii široké možnosti nastavenia. (odklony napr.majú na spodných ramenách excentre a na horných ešte vyberateľné podložky. U Audi, Ferrari a Lamborghini sú podložky i na spodných ramenách). Optimalizované nastavenie zvyšuje predné odklony do oblasti -1°25'~-2°, v závislosti od použitia auta a agresívnosti štýlu jazdy(..agresívny štýl vyššie hodnoty, cruiser, prípadne plynulý racer skôr nižšie hodnoty). Zároveň je možné málinko zvýšiť predný záklon bližšie k 8°, čo ešte zvýši dynamický odklon (avšak zvýši i samocentrovanie a odpor volantu). Predné zbiehavosti okolo nuly, resp.s úplne minimálnou rozbiehavosťou alebo zbiehavosťou podľa preferencie šoféra.(rozbiehavosť vhodná pre autoslalom, zbiehavosť pre cruiser). Zadné odklony v rozsahu -1°10'~-0°15' podľa preferencie stability zadnej časti a progresivity v prechode do šmyku.(..vyššia hodnota stabilnejší zadok, sprvoti živší ale na limite 'brzdený', s menšou progresivitou; alebo nižšia hodnota s vyššou počiatočnou neutralitou ale progresívnejším/čiteľnejším prechodom do driftu). Zadné zbiehavosti vo forme minimálnej rozbiehavosti pre minimálne jazdné odpory a zvýšený brzdný účinok, prípadne minimálne zbiehavosti pre vyššiu smerovú stabilizáciu ale horšiu dynamiku. V konečnom dôsledku je možné dosiahnuť univerzálne nastavenie pre dynamickú športovú jazdu na bežných cestách (a príležitostnú cestu na okruh), individuálne Ti poradím na maili.

^..posuň ma vyššie..

››› všetko o geometrii...    


VÝŠKY

sériové nastavenie výšky u verzie Z51
sériová výška podvozka je len o málo vyššia ako by bolo optimálne. Bežný Stingray výškové nastavenie neponúka, u Z51 Performance Packu je podvozok sériove výškovo plynule nastaviteľný ±2cm. Na zadnej náprave vždy, na prednej vtedy, ak nemá Lift pack(prizdvihovanie prednej nápravy). U vozidiel s Lift packom je možné nainštalovať znižujúce krúžky (fixne -~2,5cm. Montážne video, objednať možné tu, tu alebo tu). Pre častejšie použitie na okruhoch je vhodné uvažovať o tlakovo nastaviteľných coiloveroch KW V3 (pre autá bez liftu). Optimálne nastavenie výšok auta vyžaduje málinko zvýšiť predklon, čiže ideálne minimálne znížiť výšku vzadu (~-0,5cm) a výraznejšie vpredu (-1~1,5cm). Zníži sa ťažisko auta a zvýši agilita(obratnosť), zredukujú sa predozadné pohyby pri akcelerácii a zrýchli nástup brzd.účinku.


GUMY

sériové obutie a výška
sériové obutie Stingray v Z51 packu ponúka kvalitné UHP Michelin Pilot Sport 4S v rozmere 245/35 R19 a 305/30 R20, čiže tzv.staggered setup.(užšia guma vpredu, širšia vzadu) To je u stredomotorovej zadokolky principiálne ok, avšak úplne nevhodný je prehnaný rozdiel v šírkach (medzi prednou a zadnou nápravou). Ten je z fabriky 305-245=6cm. (u C7 bol iba 4cm, u Camara ZL1 je 2cm, u Mustangu GT500 dokonca len 1cm) Optimum by bolo okolo 2cm, podobne ako u Camara (ktoré je aj preto na väčšine okruhov rýchlejšie ako sériová Corvetta, hoci tá je o triedu športovejším autom). Nedostatkom je najmä nadmerná šírka vzadu, keďže na prenesenie sériových ~500 koní je postačujúcich i cca.275mm (pri optimálnej geometrii). Auto má v sérii zbytočne vysoké jazdné odpory, zbytočne ťažké zadné kolesá.(a zníženú zábavnosť) Naopak vpredu by sa zišli málinko širšie gumy (zlepšili by brzdný účinok i dodali viac spät.väzby do riadenia).

Vzadu je preto výhodnejšie použiť gumu Michelin PS4S v rozmere 275/35 R20, kt.je alternatívny (t.j.zachová obvod pneumatiky, a tým i sprevodovanie, výšku a presnosť tachometra. Optimálne na disku 10.5") Ako alternatívu, najmä na okruhové/slalomové použitie je možné vybrať nižšie 265/35 R20 (ako cestné PS4S alebo semislick CUP2). Skrátia sprevodovanie, čím sa zlepší pružné zrýchlenie. (pozor! klesne výška vzadu o asi 3,5mm. Opt.disk 10")
Vpredu sa javí ako optimálny kompromis rozmer 255/35 R19 ako PS4S 92Y (disk 9.5"). pozn.:na okruhy/slalom by bol vhodnejšia zosílená verzia 96Y(..dodá precíznejšie riadenie, hoci trochu na úkor komfortu/priľnavosti na nerovnom povrchu.) alebo semislick CUP2. U rozmeru 255/35 R19 treba počítať, že má málinko väčší priemer, takže je potrebné aplikovať niektorý z vyššie spomínaných 3 možných spôsobov na zníženie predku, na nastavenie optimálnej prednej svetlej výšky.
na ostré použitie je potrebné modifikovať geometriu a optimálne i šírky gúm
pozn.:v kombinácii so zadnými 265, by bolo možné vpredu ostať i u sériových 245 PS4S/CUP2.(v tom prípade postačí málinko pridvihnúť zadok...čo ide u každej Z51)

Ak zvažuješ priľnavejšie CUP2, tak u primárne civilného/cestného použitia je výhodnejšie ostať skôr u modelu PS4S, nakoľko CUP2 potrebuje pre optimálne fungovanie vyššie teploty, má oveľa menšie rezervy na vode, nižší komfort a za studena dlhšie brzdné dráhy. Vhodný je skôr na suchý okruh.
pozn.:pri objednávaní gúm je vhodné dodržať skladové číslo/EAN kód, nakoľko sa tam vyrábajú i gumy špeciálne upravené pre iných výrobcov.




^..posuň ma vyššie..

DISKY

dostatočný priestor na optimálnejšie vypustenie diskov

sériové disky majú parametre 8.5x19 et52 a 11x20 et64. Ich deficitom je vysoká hmotnosť (11,65+14,56kg) a relatívne vysoké ET(vysoké zapustenie). Tiež vzhľadom k šírke gumy by (najmä na leto) bola vhodnejšia aspoň 0.5" väčšia šírka. Ak už ale uvažujem o nových diskoch, je vhodnejšie ich čo najlepšie spárovať s optimálnymi gumami. Tie som spomínal 255/35R19 + 275/35R20, čiže k nim disky 9.5x19" ideálne et40±5 a dozadu 10.5x20" et45±5. Pričom nižšie et zvýši vypustenie, zníži náklony ale i zvýši odpory a parazitické sily v riadení a sťaží kontrolu auta na limite (vyššie et opačne). Z cenovo dostupnejších (ajkeď to je u 19 a 20" relatívne:) sú napr.rakúske Concaver CVR2 alebo anglické Judd T325. Výrazne ľahšie sú kované anglické 2Forge ZF2 (ktoré však majú už hraničné vypustenie a potrebovali by prepočítať prekrytie kolesa, resp.pohrať sa i s odklonmi).

Ďaľšia možnosť s oveľa väčšou paletou výberu sú individuálne vyrábané disky v USA. Tam odporúčam orientovať sa najmä na ľahčené kované 'monoblock forged', prípadne lacnejšie 'flow-formed'/'semi-forged' modely ako napr. MRR FS06,M755.
      Nedávno pribudla možnosť i priamo na Slovensku objednať si kvalitné kované monoblock forged disky nemeckej značky BJ-wheels (modely série F). Je na ne možné dohodnúť i individuálne podmienky,resp.certifikáciu TÜV.

^..posuň ma vyššie..

BRZDY

sériové brzdy produkujú dosť hodne prachu. Najmä kto má svetlé disky, je výhodné uvažovať o keramických doštičkách od firmy Carbotech, model 1521, dostupné napr. tu. U tej istej firmy je možné nájsť i ľahčené drážkované kotúče GiroDisc. Kvalitatívne identické a málinko lacnejšie platničky od firmy G-Loc, séria GS-1, dostupné napr.tuPozn.: originál platničky sú do strmeňov vlepené dvojčinnou páskou. Na demontáž strmeňa je potrebný špeciálny 10-hviezdicový 9mm kľúč (aký používa aj Audi/Porsche..dostupný tu ).

Ponúkam individuálne odborné konzultácie, najmä v oblasti geometrie, príp.kolies, nastavenia podvozkov. Potrebných je len niekoľko údajov o aktuálnom setupe/konfigurácii/plánovanom použití vozidla. Stačí sa.. ozvať na mail a predložiť svoju predstavu o plánovaných zmenách, adresovať problematické body správania auta, alebo len uviesť typ vozidla a nechať si poradiť aké možnosti daná platforma ponúka, aké sú vhodnejšie komponenty, resp.hodnoty nastavenia.



^..posuň ma vyššie..